اصول ابتدایی فرم مانکن
در تصویر سازی لباس به طور معمول با ترسیم مانکن با مرز بیرونی آن و انحناهای بدن و زوایای ژست سر و کار داریم برای تمرین بیشتر لحظه ای ژست را کنار میگذاریم و بر روی خلاصه سازی فرم بازوها و پاها تمرکز می کنیم.
سپس طراحی دستها و کف پا را تمرین میکنیم با اینکه در این فرم مانکن اغراق شده اند و کشیده تر ترسیم میشوند بسیاری از جزئیات حذف و ساده شده اند. این نوع تصویر سازی بیشتر روشی برای طراحی است. تا فرمولی که همیشه درست باشد.
شما می توانید با مهارتهای بالا مانکنهای پیچیده تر با ژستهای سخت تر را ترسیم کنید.
با تمرین کردن چگونگی استفاده از زوایای پرسپکتیو و کوتاه کشیدن برخی اندام ها را می آموزید کوتاه سازی» اصطلاحی است. برای نشان دادن خطای دید ایجاد شده در بدن و ژستها در زمانی که اندامها پیش و پس اندام های دیگر قرار میگیرند این خمها و کوتاه شدگی ها بخشی از بدن را از بخشهای دیگر دورتر و یا نزدیک تر به معرض دید شما در طراحی قرار میدهد.
به عنوان مثال در یک بخش پایینی با ساق پا به سمت عقب حرکت میکنند. در این حالت با از زانو خم شده و از زانو تا مچ پا کوتاه تر ترسیم میشود. در مثالی دیگر بخش بالایی پاران به سمت جلو حرکت می کند و از محل زانو با خم میشود. این نحوه ی کار و حرکت بدن آنجا مهم میشود که قصد داشته باشید.
ژست محبوب و همیشگی در تصویر سازی مد و فرم مانکن یعنی است در حال راه رفتن را طراحی کنید

الف ) گردن وسط شانه ها قرار میگیرد در این ژست که قدری چرخیده است گردن به سمت شانه ی دورتر متمایل میشود.
ب ) با ترسیم دورانی از خط شانه حلقه ی بازو شکل میگیرد خط سینه دقیقا از زیر بغل ترسیم میشود.
پ ) سینه را کامل کنید قفسه ی سینه از زیر خط سینه با خطوط منحنی تا خط کمر کشیده میشود.
ت ) انحنای مقعر خط افقی کمر به انحنای عمودی مرز باسن متصل میشود.
ث ) با کامل کردن باسن مرز شیبدار لباس زیر را در انتهای بالاتته رسم کنید.

( شماره گزاری فرم مانکن شکل ها از سمت چپ )
۱ . در ژست تمام رخ حلقه های بازو در فاصله ی یکسان از خط مرکزی جلو قرار دارند
۲ . خطوط قفسه سینه از زیر حلقه ی بازو شروع میشود و با انحنایی مقعر تا خط شکم کشیده میشود
3.خط باسن یا لگن خاصره با منحنی هایی محدب از خط کمر تا انتهای بالاتنه رسم میشود.
۴. خط لباس زیر با منحنی هایی به سمت داخل و خط کمر تا انتهای بالانته ترسیم میشود
5. بالاتنه و قفسه سینه کمی از پایین تنه و لگن کشیده تر است.

به یاد داشته باشید که تصویر سازی بالاتنه لباس به صورت ایده آل و اغراق شده ترسیم میشود.
قفسه سینه و لگن خاصره کشیده تر می شود. با توجه به گرایشهایی که در تصویر سازی لباس رایج است تعریف زیبایی در هر دوره و هر فصل ممکن است تغییر کند.
با توجه به سبک تصویر ساز بالاتنه کشیده تر و بلندتر ترسیم میشود تا محتوای بصری یا تأثیر شعار مد در طرح لباسها» بهتر انتقال پیدا کند.
اهداف سبکی شما هر چه که باشند باز هم شما به زیر ساختی قوی در تصویر سازی نیاز دارید تا بالاتنه مانکن را در نسبتهای درست و انحناهای طبیعی و قابل قبول طراحی کنید بخشی از تمرکز روی این قسمت از طراحی اندام استفاده از خطوط دوخت در بالاتنه به عنوان خطوط راهنما برای نحوه ی حرکت اندام در ژستهای گوناگون است.

طراحی پا : فرم و شکل
در رابطه با استخوانها و عضلات پا در تصویر سازی مد نمونه ای از فرم طبیعی بدن انسان است.
۱. شکل یا مخروطی است که تا قوزک کشیده شده است. زانو در وسط با قرار دارد.
۲. بیشترین انحنا در پا در نواحی ران و ساق پا و پس از آن در زانو است.
3. ران یا قسمتی از پا که بالای زانو قرار دارد پهن تر از ساق با است.
4. ساق پا قسمتی از پا که پایین زانو قرار دارد باریک تر از ران رسم میشود.
5. زانو انحنای ظریف خود را دارد که به صورت خمدار در هنگام کشیدن با ترسیم میشود.
6. با را می توان بر حسب نسبتهای آن طراحی کرد به صورتی که طول ران با طول ساق با برابر باشد.
7.انحناهای پا در طراحی فرم مانکن گاهی حتی کشیده تر هم ترسیم میشود.
